Klik hieronder op een van de mogelijkheden.

Codekoorts

Steeds verrassend, altijd voordelig, staat er op het raam.

‘Goedemiddag, heb je Paco Rabanne aftershave?’ – ik kom hier vaker dus ik zeg ‘je’, dat de verkoper ook altijd doet. ‘Dat weet ik niet,’ zegt ie. ‘Als het er is dan staat het tegenover de Zwitsal.’

‘En waar vind ik de Zwitsal?’ – ik heb een baby zich nog nooit zien scheren. Verrassend.

De verkoper kan natuurlijk even met me meelopen; er is verder niemand in de te krappe winkel.

‘Daar!’ wijst hij geïrriteerd.

Ik kijk goed, maar geen Paco Rabanne te zien. ‘Nee, je hebt het niet.’ (Ook overdrachtelijk bedoeld.)

‘Misschien tegen de kerst.’

Ik koop verder niets: voordelig.

Wat je in de winkel niet kon kopen omdat het speciaal was, kon je ‘via internet’ bestellen. Dat deed ik nooit. Ik wil zien wat ik koop en gelijk mee naar huis nemen. Bovendien, je moet er niet van uitgaan dat de buren – die dat wel doen – opendoen als je onverhoopt niet thuis bent als je pakje op een ander dan het afgesproken tijdstip wordt bezorgd. Maar sinds het ‘online’ bestellen is gaan heten, lijkt het wel alsof het reguliere assortiment alleen zo verkrijgbaar is. Althans, wat voor mij (ouderwets) regulier is.

Ik ben tevergeefs nog wat zaken afgegaan. Uiteindelijk toch maar online besteld bij de dochter of zoon van de ‘Grootgrutter uit Zaandam’. Ik bestel er gelijk wat make-up bij voor iemand die ook problemen ondervindt om in de winkel haar reguliere artikelen te krijgen die ze al jaren gebruikt.

De aftershave komt keurig op tijd: voor één flesje aftershave veel schuimplastic en plastic bubbelfolie – wel leuk om in te knijpen.

De make-up zou wat later in de brievenbus worden bezorgd, want die wordt door andere leverancier geleverd. Na een paar dagen ligt er een pakketje voor de buren in mijn brievenbus en nog een paar dagen later mijn pakketje: make-up met een afwijkend artikelnummer en andere benaming. Verkeerd! Je ziet toch wat je levert?

Als de leverancier het pakketje in goede staat retour ontvangt, wordt het geld op mijn rekening gestort. Ik kan hetzelfde doosje gebruiken. Ja, ja… dat moet ik dan eerst plakken. Erger nog: de code moet ik met mijn smartphone scannen. Ik word geacht die te hebben. Maar printen kan ook, want als je geen smartphone hebt dan toch minimaal een printer. Laat ik nu net een dag niet aan een code hebben gedacht… Ik voel koorts opkomen.

Het grootgruttermeisje achter de balie vraagt om de code als ik het pakketje inlever. Ik haal de onhandig grote smartphone uit mijn zak. Waar is toch de tijd gebleven dat ik alleen belde met een telefoon, die steeds kleiner moest worden, en de verkoopster vroeg: ‘Tasje eromheen?’ Dat vervolgens in de pedaalemmer een tweede leven kreeg.

© Han Maas op .

Enthousiast over deze inzending? Deel je enthousiasme op sociale media m.b.v. onderstaande buttons.

Reacties:

Iedere bezoeker kan een reactie geven! Schrijvers stellen je tips en opmerkingen op prijs. Wil je automatisch een bericht ontvangen bij een reactie? Klik op de + boven de reacties.
08.12.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
Leuk geschreven, Han.
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
08.11.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
Ik sluit me aan bij de andere reviewers.
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
07.11.21
Graag je feedback over de schrijfkwaliteit en schrijfstijl van deze inzending.
Herkenbaar en goed beschreven! De ergenissen in de winkels. Waar is de tijd gebleven he? Vier sterren en ga zo door, je maakt me erg blij! Dag Han! Een fijne avond.
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig