Skip to main content
Zelfstandig een boek uitgeven door auteurs en uitgevers. Met Schrijverspunt Clusteruitgeverij zijn jouw boeken in elke (online-) boekwinkel te koop. Voor een laag vast tarief.

Schrijverspunt Clusteruitgeverij

De clusteruitgeverij voor uitgevers!

Startende uitgevers kunnen aan de slag bij Schrijverspunt

Veel auteurs hebben ondertussen de weg gevonden naar zelfstandig een boek uitgeven. Het is ook niet voor niets dat een schrijfster als Paulien Cornelisse haar laatste boek in eigen beheer heeft uitgegeven. Ook Sonja Bakker en J.K. Rowling, de schrijfster van Harry Potter, begonnen met het uitgeven van boeken in eigen beheer.

Heb je meer boeken geschreven en geef je die zelfstandig uit? Dan ben je in feite uitgever. We kennen veel van die voorbeelden. Auteurs die starten met het zelfstandig uitgeven van een eigen manuscript en dan een volgend boek, na tevredenheid over deze manier van publiceren, opnieuw zelfstandig uitgeven. Vaak ook in combinatie en samenwerking met andere schrijvers.

En zo ontstaat soms, spontaan, een kleine uitgeverij. De weg naar succesvol publiceren is gevonden. Anderen zijn vanaf het begin al van plan om aan de slag te gaan als uitgever. Voorzichtig beginnen maar bij tevredenheid elke keer een nieuwe stap maken.

Maar is dat dan niet allemaal erg ingewikkeld?

Nee hoor, dat hoeft het niet te zijn. Als dat je droom is, is het een goede reden om het waar te maken. Met een beetje creativiteit, inspanning, tijd en wat ondersteuning van derden is het allemaal mogelijk. We moeten het niet moeilijker maken dan het is, want waar gaat het om?
  • Alle begint natuurlijk met een lezenswaardig manuscript. Als auteur ben je zelf verantwoordelijk, maar als uitgever is het de kunst om het juiste manuscript te vinden. Schrijverspunt kan je helpen bij die zoektocht.
  • Vervolgens start de productie van een boek met het drukklaar opmaken van een manuscript (juiste lettertype, marges, pagina nummering, colofon, etc.)
  • Daarnaast dient er een aansprekende flaptekst geschreven te worden en een cover ontworpen voor het boek.
  • Voor de druk van het boek dient nagedacht te worden over de uitvoering (paperback of hardcover), papiersoort en bv de verkoopprijs.
  • Op elk boek dient een barcode te staan, dus moet er een ISBN aangevraagd worden voor het boek.
  • Deze voorbereiding kun je grotendeels zelf uitvoeren. Is het bronmateriaal gereed dan kan het boek gedrukt worden. Vooraf heb je een keuze gemaakt voor druk in oplage of POD. Ook is de keuze voor een e-boek een serieuze afweging.
  • Na de druk dient het boek beschikbaar te zijn voor verkoop bij de boekwinkels. Dat is mogelijk door het aan te melden bij CB.
  • Als laatste, maar niet vergeten natuurlijk, de promotie van de boeken.
Als uitgever zijn dat de primaire taken waar je mee te maken hebt. Een aantal daarvan zijn wellicht een kolfje naar je hand, maar ongetwijfeld zijn er ook onderdelen waar je vaardigheden niet liggen. Dan moet je de juiste ondersteuning en/of samenwerking weten te vinden. Lukt dat (tijdelijk) niet dan is Schrijverspunt Clusteruitgeverij je vangnet. We kunnen je op vrijwel elk onderdeel van het productieproces ondersteuning bieden. Voor deelnemers tegen aantrekkelijke tarieven.
E.e.a. vraagt, behalve tijd en vaardigheid, waarschijnlijk ook een flinke financiële investering?
Ook deze vraag kunnen we ontkennend beantwoorden. Deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij kunnen een boek al bij alle boekwinkels in België en Nederland te koop aanbieden voor slechts € 7.50 euro (excl. BTW) per maand. Geef je meer dan 5 titels uit dan zijn die tarieven nog veel lager. Behalve de aanvraag van de ISBN heb je verder geen kosten. Je leest het goed: voor dat bedrag verschijnen jouw manuscripten als mooi uitgevoerde boeken en zijn ze in elke boekenwinkel (ook Bol.com, Standaard boekhandel, Bruna, etc.) te koop.

Dus lage vaste kosten, maar wat verdien ik per verkocht boek?

Deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij kunnen onder andere op basis van Printing on Demand een boek zelfstandig uitgeven. Schrijverspunt Clusteruitgeverij zorgt er dan voor dat het boek digitaal wordt gedrukt en leverbaar is op elk moment en in het gewenste aantal. De Clusteruitgeverij maakt daarvoor gebruik van de Printing on Demand-service van het CB. Ze leveren goede kwaliteit tegen een laag tarief. Met Printing on Demand betaal je alleen de drukkosten van de boeken die zijn besteld. Dus je hoeft niet te investeren! De levertijd via de boekhandel is binnen 24 uur en het maakt qua uitlevering geen verschil met de levertijd van boeken die bij het CB op voorraad liggen. Steeds meer grote uitgeverijen maken om die reden ook gebruik van POD. Maar als kleine uitgever kun je natuurlijk de door jouw uit te geven boeken zelf laten drukken. De kostprijs per exemplaar is dan vaak wat lager en dus je winst wat hoger, maar je moet dan wel investeren. Verwacht je enig succes van de verkoop dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Daarnaast blijft de mogelijkheid om de titel als e-boek uit te geven waarbij je niet met drukkosten te maken hebt.

De opbrengst van je boeken is afhankelijk van enerzijds de verkoopprijs van het boek en anderzijds de drukkosten per verkocht boek evenals de kosten voor, de boekhandel en CB.

We geven twee voorbeelden:

Stel de drukkosten bedragen per verkocht boek € 5- en de verkoopprijs bedraagt € 15.- dan is je opbrengst per verkocht boek € 2.40
Stel de drukkosten bedragen per verkocht boek € 5- en de verkoopprijs bedraagt € 17.50- dan is je opbrengst per verkocht boek € 3,71

Als deelnemer van Schrijverspunt Clusteruitgeverij kun je ook zelf boeken kopen voor eigen verspreiding. Je betaalt dan slechts de kostprijs. Verkoop je die boeken dan zelf aan anderen voor de gekozen verkoopprijs van b.v. € 15, - (en bij de aanschafprijs van € 5.-) dan is je opbrengst per verkocht boek zelfs € 10.- ! Een leuke winst.

De voordelen voor het zelfstandig uitgeven als uitgever op een rijtje:
  • 100% zeker dat de boeken die je uitgeeft te koop zijn in de boekwinkels in België en Nederland
  • Je behoudt zelf de uitgeefrechten. Je geeft een boek uit onder je, zelf gekozen, uitgeversnaam.
  • Je bepaalt zelf de opmaak, cover, verkoopprijs, etc. van de boeken.
  • De opbrengst per verkocht boek is volledig voor jou en/of de auteur als je dat niet zelf bent.
  • Je kunt zelf exemplaren tegen kostprijs inkopen en desgewenst verkopen voor extra winst.
  • Je kunt online de actuele verkoopresultaten volgen.
  • Geen investering nodig slechts een maandelijkse bijdrage van € 7.50 (excl. BTW) per titel of nog minder als je meer titels uitgeeft.
  • Gratis advies bij vragen en lukt je iets niet dan kunnen we je, voor een laag tarief, ondersteunen (b.v. ontwerp cover)

Deze voordelen zijn van toepassing voor deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij.

Geen investering nodig, 100% zeker dat je boeken te koop zijn bij de boekwinkels en zeer beperkte kosten die je al terug kunt verdienen bij een beperkte verkoop. Ja, zo eenvoudig is zelfstandig uitgeven.
Veel startende uitgevers gingen je al voor. We hebben dus de nodige ervaring met startende uitgevers, kennen de valkuilen, weten de oplossing meestal voor tegenslagen en kunnen (gratis) advies geven voor alle onbekende zaken in het uitgeversvak. Je staat nooit alleen en we kunnen je overal in ondersteunen.

(semi-) professionele uitgevers

Ben je uitgever en geef je meer dan 4 titels uit? Dan is Schrijverspunt Clusteruitgeverij de brug naar continuïteit en effectiviteit. Met onze jarenlange ervaring en een team van medewerkers verzorgen wij je fonds als was het van onszelf.

Steeds meer uitgevers weten Schrijverspunt Clusteruitgeverij om die reden te vinden en worden ook deelnemer. De tarieven zijn laag, de mogelijkheden zijn divers en de dienstverlening ontvangt alle lof.

Je bent uitgever van meer dan 4 titels op dit moment en je boeken zijn al te koop via CB? Door een eigen aansluiting, CB compact of een andere clusteruitgever? Bekijk dan eens hier wat wij te bieden hebben en/of doe navraag bij een van de andere deelnemers.

Voor uitgevers met meer dan 4 titels hanteren we lagere tarieven. Wil je je aansluiten bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij? Meld je aan als deelnemer en dan starten we de procedure. Je titels bij CB overzetten naar de nieuwe situatie regelen we snel en gratis voor je.

Een overzicht van de mogelijkheden:

Klik op een van de balken voor meer informatie.
Schrijverspunt Clusteruitgeverij voor uitgevers
Als uitgever wil je dat de door jou uitgebrachte boeken natuurlijk op zoveel mogelijk verkooppunten te koop zijn. Aansluiting bij het CB is onontbeerlijk om boeken te verkopen via de meer dan 2500 boekhandels in Nederland en België. Niet alleen bij Bol.com, maar natuurlijk ook bij alle lokale boekwinkels en bijv. Ako, Bruna en Bookspot. Daarnaast ontkom je er bijna niet aan om een titel ook als e-boek uit te geven en behalve bij de reguliere online boekwinkels liefst ook te koop aanbieden bij bijv. Kobo, Apple, Google Play, Amazone, etc.
Voor de gemiddelde uitgever vormen de hoge aansluitkosten bij het CB een stevige drempel en vrijwel niet op te brengen. Maar met die kosten ben je er nog niet. Bij een zelfstandige aansluiting heb je verder ook nog eens te maken met de logistieke en administratieve handelingen en kosten van het CB. Het beheer hiervan is bijna niet te doen en erg arbeidsintensief. Dus maar niet doen? Onzin natuurlijk. Wij zorgen voor een probleemloos alternatief.

Wat zijn de voordelen van Schrijverspunt Clusteruitgeverij?

Deelname aan Schrijverspunt Clusteruitgeverij is uitermate aantrekkelijk voor uitgevers! Wij zorgen dat een boek voor verkoop beschikbaar is bij alle bij het CB aangesloten boekwinkels. Verder hebben we met verschillende aanbieders van e-boeken (Google Play, Itunes, Kobe, Managementbook, Amazon.com, etc) een overeenkomst zodat een e-boek daar ook te koop en/of te huur is. Daarnaast beheren we de ingewikkelde administratieve- en logistieke handelingen en kosten van het CB. Als uitgever behoud je zelf de uitgeef- en auteursrechten en ben je volledig vrij in de keuze van o.a. verkoopprijs, druk, opmaak, promotie van het boek en vanzelfsprekend de te gebruiken uitgeversnaam. Dat allemaal zonder jarenlange contracten en tegen erg lage tarieven.

Stabiliteit en een klantgerichte dienstverlening

Met onze jarenlange ervaring en een enthousiast team zorgen we dat de CB-activiteiten naar wens verlopen en jou als uitgever geen extra tijd kosten. Daarvoor ben je geen uitgever. Met onze tarieven zijn we zeer concurrerend. Vrijwel altijd ben je bij ons, onder de streep goedkoper uit. Ook t.o.v. een CB-compact. Deelnemers die soms toch de overstap maakten keerden meestal na enige tijd weer terug. Bij Schrijverspunt clusteruitgeverij weet je wat je kunt verwachten. 100% zeker!

We streven naar maatwerk. In feite is elke vorm van samenwerking mogelijk als deelnemende uitgever van Schrijverspunt Clusteruitgeverij. Maar bekijk eerst nog eens ons overzicht met de belangrijkste voordelen en onze basismogelijkheden met tarieven en voorwaarden.

Ben je uitgever (meer dan 5 titels) en heb je belangstelling om gebruik te maken van deze mogelijkheid? Neem gerust contact met ons op voor verdere afstemming of om een vraag te stellen.
De voordelen

De voordelen van deelname, als uitgever, aan Schrijverspunt Clusteruitgeverij zijn legio, maar we benoemen de belangrijkste:

  • Wij zorgen dat een fysiek en/of een e-boek voor verkoop beschikbaar is bij alle bij het CB aangesloten boekwinkels. Dat doen we snel en zorgvuldig. Daarbij is het mogelijk om zelf zorg te dragen voor de druk van een fysiek boek en/of gebruik te maken van onze Printing on Demand mogelijkheid. En op flexibele basis. Stopzetten van de verkoop van een titel is na minimaal zes maanden al mogelijk.
  • Wij zorgen dat een e-boek of luisterboek voor verkoop en/of verhuur beschikbaar is bij online boekwinkels waar we een overeenkomst mee hebben afgesloten (Google Play, Itunes, Kobe, Managementboek, Amazon.com, Bibliotheek.nl, etc).
  • We beheren de ingewikkelde administratieve- en logistieke handelingen en kosten van het CB en mogelijke derden. Als uitgever behoudt je zelf de uitgeef- en auteursrechten en bent volledig vrij in de keuze van o.a. verkoopprijs, druk, opmaak, promotie van het boek en vanzelfsprekend de te gebruiken uitgeversnaam.
  • Schrijverspunt Clusteruitgeverij werkt met O-boeken en dan is een boekhandelskorting van 30+% mogelijk Een aantal boekverkopers, als Bol.com, vragen echter een hogere korting!. Maar veelal toch een  voordeel van 12% per verkocht boek! Uitgifte als A-boek of anderssoortig is vanzelfsprekend ook mogelijk.
  • Als deelnemende uitgever ontvang je elk kwartaal een creditnota, uitgewerkt op titel, over de verkoopresultaten.
  • Schrijverspunt Clusteruitgeverij zorgt voor controles op onregelmatigheden in de facturen van het CB, correcties worden vrijwel altijd  voor je geregeld.
  • Bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij ontvang je automatisch een waarschuwing als een van je titels aandacht vraagt (te lage voorraad e.d.).
  • Deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij kunnen online de boekvoorraad en verkoopresultaten bekijken.
  • Bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij is inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet noodzakelijk.
  • Deelnemers betalen per titel een vaste vergoeding per maand. Geen verrassingen. Als uitgever ontvang je per verkocht boek de verkoopprijs (excl BTW) minus boekhandelskorting en minus verkoopkosten van het CB (15%). Op een e-Boek is het  21% Btw tarief van toepassing. Verder heb je te maken met de downloadkosten van het CB en de e-boekhandelskorting. Voor Bol.com geldt een marge van 42 procent. Voor Kobo 45 procent en de overige aanbieders van e-Boek, inclusief de Apple iBookstore geldt 30 procent.
  • Als deelnemende uitgever is het mogelijk, op onderdelen in het uitgeefproces, bij (tijdelijk) ontbreken van capaciteit en/of kennis ondersteuning te vragen en te krijgen van Schrijverspunt Clusteruitgeverij. We doelen dan op zaken als conversie naar e-pub, coverontwerp, opmaak binnenwerk, tekstredactie, aanvraag ISBN, etc. Dat maakt je als uitgever, zonder investering of risico, flexibeler.
  • 1 op 1 doorbelasting van de niet-verkoopgerelateerde kosten, w.o. inslagkosten, opslagkosten, kosten informatie, bestelmedia, en verslaglegging
  • De deelnametarieven voor uitgevers nemen nadrukkelijk af bij toename van het aantal titels. Daarnaast hebben we de deelnamekosten de afgelopen jaren, wegens succes, elke keer verder kunnen verlagen.
  • Deelnemende uitgevers kunnen gebruik maken van de vele verdere en vaak gratis mogelijkheden van Schrijverspunt Clusteruitgeverij
  • Het team van Schrijverspunt is beschikbaar voor raad en daad.
Ben je uitgever van meer dan 5 titels en heb je belangstelling om gebruik te maken van deze mogelijkheid? Neem gerust contact met ons op voor verdere afstemming of om een vraag te stellen.
Tarieven

De tarieven van Schrijverspunt zijn duidelijk en transparant. De dienstverlening is van een hoge kwaliteit en persoonlijk. We denken mee en daardoor zijn jouw belangen ook de onze. Ons enthousiaste team zorgt ervoor dat je altijd op ons terug kunt vallen.

Als deelnemer aan onze clusteruitgeverij kun je veel zelf regelen maar ook gebruik maken van onze dienstverlening. 
  • Redactie

    Tekstredactie of tekstcorrectie
  • Binnenwerk

    Opmaak en drukklaar maken
  • Covers

    Ontwerp cover + barcode
  • ISBN

    ISBN voor elk type boek
  • E-boek

    Conversie naar ePub
  • Luisterboek

    Produceren MP3 van een boek.
  • POD boek

    Levering van elk gewenste aantal.
  • Advies

    Persoonlijk advies en ondersteuning
  • Mailing

    Mailing naar boekwinkels.
  • Afspraken

    Extra afspraken korting/retour.
  • Voorraad

    Verplaatsing en uitslag.
  • Orders

    KB, NBDBiblion, media, etc
  • CB

    Titels verkoop/verhuur.