Skip to main content

Promotie: Persbericht..., maak er tijd voor

persbericht2Je boek is klaar en nu wil je dat feit wereldkundig maken. Je zit achter je pc met maar één missie: het schrijven van een persbericht. Je staart naar een kale, witte Wordpagina. Zo makkelijk als de woorden over je scherm vlogen bij het schrijven van je boek, zo moeizaam gaat het nu... Hoe begin je? Wat wil je eigenlijk vertellen? In dit artikel vind je een aantal concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt!

Prullenbak

Van alle persberichten die aan kranten, magazines en bladen worden verzonden, verdwijnt ongeveer 80% direct in de prullenbak. Dat wil je niet, dus de vraag is: hoe voorkom je dat? Waaraan moet jouw persbericht voldoen, wil het door een redactie als 'interessant' worden aangemerkt?

Nieuwswaarde maakt de journalist blij

Allereerst moet een persbericht een bepaalde nieuwswaarde hebben. De nieuwswaarde 'Ik heb een boek uitgebracht' is niet voldoende - tenzij je een bekende Nederlander bent, dan kom je er wel mee weg. De gemiddelde mens moet in de regel toch met iets meer komen. Het wordt interessant als je aan bovenstaand nieuwsfeit een 'evenement' kunt toevoegen. Bijvoorbeeld dat jij op een bepaalde dag, vanaf een bepaalde tijd in Boekhandel X aanwezig bent om te signeren en/of voor te lezen uit eigen werk. Dan maak je er een belevenis van en daarmee vergroot je de nieuwswaarde!

Pakkende kop verleidt de lezer

Een absolute 'must' voor een persbericht is een pakkende kop. De kop moet de lezer verleiden jouw hele persbericht te lezen.
Tip: schrijf eerst het persbericht zelf. Pas als die tekst helemaal naar je zin is, ga je nadenken over een pakkende kop.

W5H1 – de succesformule

Een persbericht valt met de deur in huis. In de eerste alinea gooi je al je kaarten direct op tafel. Je geeft daarin antwoord op de volgende vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?
Daarna mag je beginnen met je verhaal en deel je wat achtergrondinformatie met de lezer. Maar...

... houd het kort!

Je wilt niet dat een redactie jouw persbericht inkort. Dus houd het kort! Als veilige richtlijn kun je circa 250 tot 300 woorden aanhouden. Wees duidelijk en gebruik korte zinnen. Schrijf in de derde persoon en houd het persbericht levendig door er citaten (van jezelf!) in te verwerken. Aan het eind van het persbericht vertel je waar de lezer jouw boek kan bestellen en noem je het ISB-nummer. Hier neem je ook een verwijzing op naar jouw website en/of die van je uitgever.

Noot voor de redactie

Los van het persbericht plaats je tenslotte nog een 'noot voor de redactie'. Daar vertel je tot wie zij zich kunnen wenden voor meer informatie en vermeld je alle benodigde contactgegevens.

Genoeg inspiratie opgedaan?

Aan de slag dan maar. En kom je er niet uit, dan kun je het schrijven van een persbericht altijd nog uitbesteden!

Door: Simone van Drie, Tekst aan Zet