Skip to main content

Promotie: De 7 denkfouten van auteurs over boekmarketing

NBD Biblion

Een boek schrijven is niet het meest uitdagende wat je hebt te doen als auteur.
Dat is namelijk het goed verkopen van je boek. Veel auteurs zeggen over zichzelf:  ‘Ik ben een echte introvert. Boekmarketing is niets voor mij. Dan moet ik de wereld in en kabaal gaan maken rond mijn boek. Mij niet gezien’.

Ik heb de 7 meest voorkomende denkfouten van auteurs op een rijtje gezet. Als je naar je eigen acties kunt kijken en eerlijk bent, kun je voorkomen dat je over een tijdje terugkijkt en niet hoeft te zeggen:
‘Ik wou dat ik het anders gedaan had’.

 

  1. Boekmarketing heeft niets met boeken verkopen te maken
    Boekmarketing gaat over niets anders dan het opbouwen van een liefdevolle relatie met je potentiele lezers en je fans. Als je dat goed doet, verkoopt elk volgend boek dat van jouw hand verschijnt, beter dan het boek daarvoor.

  2. Niet praten over je boek en als je wel praat over je boek te lang praten over je boek
    Als je met iemand in gesprek raakt en je denkt dat het passend is om iets over je boek te vertellen, doe dat dan. En als iemand oprecht geïnteresseerd is in je boek, zullen ze het echt willen lezen zonder dat je het hen opdringt. Geef je visitekaartje en vraag het visitekaartje van je gesprekspartner. Vraag expliciet of je hem of haar op de hoogte mag houden van de vorderingen of activiteiten rond je boek.

  3. Denken dat je alles in 1 x perfect op orde moet hebben
    Een Quick fix bestaat niet in boekenland. Instant succes ook niet.
    Als je de eerste keer een boek lanceert, kun je gewoon nog niet alles weten. Als je dat wat je tijdens je eerste boeklancering leert, gebruikt bij de lancering van je tweede boek en alle andere toekomstige boeken, dan creëer je momentum. Terwijl je je eerste boek nog aan het lanceren bent en aan je tweede boek aan het schrijven, dan weet je dat je tweede boek mee kunt laten liften op het succes van je eerste boeklancering. Als mensen eenmaal een boek bij je hebben gekocht, en je onderhoudt de relatie met hen, dan wordt het verkopen van je tweede boek al een stuk makkelijker.

  4. Als ik mensen gratis stukken uit mijn boek laat lezen, kopen ze mijn boek niet meer
    Potentiele fans willen eerst aan je ruiken voordat ze je boek kopen. Tegenwoordig hebben consumenten (iemand die een boek bij je koopt is ook een consument) 20 contactmomenten nodig om overtuigd te raken van het feit dat ze jouw boek willen hebben.
    Begin met het weggeven van een stuk van je eerste boek en wees niet bang om teveel weg te geven. Doe dat via je website en zet er een inschrijfformulier op voor je nieuwsbrief. Verleid potentiele kopers van je boek door een stuk van je boek gratis aan te bieden in ruil voor hun emailadres.

  5. Ik heb niets te melden, wat moet ik met die inschrijvers op mijn nieuwsbrief?
    Als mensen zich bij je aangemeld hebben, vinden ze je leuk. En zijn ze nieuwsgierig naar hoe het jou en je (nieuwe) boek vergaat. Je hebt dus een gunfactor. En die hou je levend door af en toe een kijkje in de keuken te geven. Dat kan over van alles gaan dat in relatie met tot het thema van je boek, het schrijven zelf en heel soms over jou persoonlijk gaan.
    Potentiele kopers willen het gevoel hebben dat ze een relatie met je hebben, en jij met hen. Die relatie moet je af en toe bevestigen zodat op het moment dat je nieuwe boek verschijnt, zij op een draf naar de boekhandel lopen, direct bij jou bestellen of direct naar bol.com gaan.

  6. Internet en boekmarketing is moeilijk
    Internet en boekmarketing gaan heel goed samen. Internet is the place waar jouw potentiele lezers zich bevinden. De kunst is om je volgers op social media naar je website te lokken, waar ze een stuk van je boek gratis ontvangen als ze hun emailadres ingevuld hebben op het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief.
    Dat is het begin van boekmarketing. Niet moeilijk dus.

  7. Boekmarketing kost heel veel tijd en die heb ik niet
    Boekmarketing hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten. Uurtje per week: posts plaatsen op social media, elke dag 5 minuten kijken op je social media accounts of je berichten hebt en daar op reageren. Zolang je de route goed hebt ingericht, gaat het voor een stuk vanzelf: leuke social media posts die lezers verleiden om naar je website te komen kun je allemaal klaarzetten in bijvoorbeeld Tweetdeck of Hootsuite.

Denise Hulst