Schrijven: Titel van een boek
Schrijvers besteden er weken, maanden soms zelfs jaren aan om een mooi manuscript te schrijven. En dan is het opeens klaar. Het kindje is geboren. Maar is het dan klaar? Nee natuurlijk.
Je wilt je kindje ook graag zien opgroeien, gelukkig laten worden een mooi leven laten leiden. Voor de meeste schrijvers is het tweede hoogtepunt dan ook dat een manuscript wordt uitgegeven. Door een uitgever of door het uit te geven in eigen beheer. Tot zover nog logisch en begrijpelijk. Als je geluk hebt vind je een goede uitgever die je boek wil uitgeven en zorgt deze dat jouw kindje een mooie opvoeding krijgt.
Een mooie opmaak, goede promotie, etc. Maar de meeste schrijvers moeten zelf die taken voor hun rekening nemen. Omdat het niet anders kan of omdat ze er bewust voor kiezen.
Bij Schrijverspunt valt er een hoop te lezen over dit proces, maar een van de aspecten die daarbij ook nadrukkelijk om aandacht vraagt is de titel van je boekt. Velen denken het manuscript is klaar en verder hoeft er niet meer wat geschreven te worden om het een succesvol boek te laten worden. Niets is minder waar! Samen met de cover en de flaptekst is de titel een van de belangrijkste redenen waarom iemand een boek koopt. Bedenk maar eens hoe je zelf een boek koopt. Je loopt in een boekwinkel en afgezien van genrekeuze en feitelijke promotie kies je een boek omdat in eerste instantie het uiterlijk van het boek je aanspreekt. Behalve natuurlijk als je op zoek bent naar een specifieke schrijver. Maar dat geluk heeft een debuterende of minder bekende schrijver niet. Je loopt dus in die boekwinkel of je surft online en dan valt je oog op een aansprekende buitenkant en een integrerende titel. Je pakt het en bekijkt het en leest de flaptekst. Op grond van die flaptekst maak je vervolgens de keuze of je het boek wilt lezen. Spreekt het je aan, wil je er meer van lezen? Ja? Kopen!
Helaas is de praktijk van minder bekende schrijvers anders. Te vaak ontbreekt een pakkende cover van goede kwaliteit en met de flaptekst is het volgens onze mening helemaal bar gesteld. Meestal een paar zinnetjes over wat de schrijver belangrijk vindt. Ook de gebruikte titel is vaak een weergave van wat de auteur zelf belangrijk vindt om te melden. Een schrijver is toch ook eigenlijk iemand die zou moeten begrijpen hoe hij of zij anderen door gebruik te maken van woorden mee kan nemen in de wereld van de schrijver. Gebruik dan ook een titel die prikkelt of een uitnodiging vormt om meer van dat boek te willen weten. De potentiële lezer en koper van je boek moet daarbij het uitgangspunt van denken zijn
Je kunt veel leren uit de praktijk. Welke boeken zijn in de afgelopen jaren goed verkocht? Maak een lijstje van dat soort titels, in het genre waarin jij je boek hebt geschreven, en probeer overeenkomsten te ontdekken waar je wat mee kunt. Soms zie je dat er sprake is van een trend en dat in een bepaalde periode titels met woorden als mysterie, code en dergelijke het erg goed doen. Dat laatste natuurlijk met dank aan Dan Brown. Sexueel getinte titels doen het vaak ook goed waarbij het de kunst is om net voor het randje te blijven en er niet overheen te vallen.
Een titel moet niet te lang zijn. Hooguit 3-5 woorden. Vaak is dat al voldoende. Is het absoluut noodzakelijk om meer tekst toe te voegen gebruik dan een tweede zin, een ondertitel.
Het zal je duidelijk zijn dat er geen vaste formule is te geven voor een goede titel. Belangrijk als schrijver is te beseffen dat het er niet alleen omgaat, bij een titel, wat jij als schrijver kwijt wilt maar vooral ook hoe je de aandacht van een mogelijke lezer van je boek kunt trekken. Als schrijver ken jij de inhoud van je boek. Probeer met de keuze van een titel de vraag te beantwoorden waarom een lezer op grond van jouw titel het boek zou willen kopen of in eerste instantie in ieder geval de interesse gewekt zou worden. Denk daarbij aan bestsellers als ‘Vijftig tinten grijs’, ‘Komt een man bij de dokter’ en bijvoorbeeld ‘Mannen die vrouwen haten’. Titels die een stelling droppen maar verder eigenlijk weinig zeggen. En dat prikkelt blijkbaar.
Je hoeft een titel niet alleen te bedenken. Gebruik je omgeving om titels uit te proberen. Leg mensen meerdere titels voor en vraag ze welke associatie een titel oproept en welke titel het meest nieuwsgierig maakt. Op die manier is het mogelijk om een aantal geschikte titels te vinden. De titel die dan volgens jou het beste bij de inhoud van jouw boek past zou dan de definitieve titel kunnen worden.
Het stopt dus niet met de geboorte van je kindje. Geef het een prettig klinkende naam. Kleed het aan en maak duidelijk dat het een mooi kindje is. Moeilijk om te doen? Zoals aangegeven heb jij als schrijver het belangrijkste werk geleverd met het schrijven van het manuscript. Maak voor andere zaken als de keuze van een titel vooral ook gebruik van mensen in je omgeving.