Skip to main content

Promotie: Drie ‘must haves’ om een succes te maken van je boek

Als je als onbekende auteur  succes wil hebben met je boek, zal je zelf de handen uit de mouwen moeten steken. De boekenindustrie is zich steeds meer aan het verplaatsen naar internet. Het voordeel is dat internet heel veel kansen biedt om jezelf zichtbaar te maken en succes te hebben met je boek. Je moet alleen wel weten hoe.

Dit is wat je nodig hebt om stappen op het pad van succes te zetten.

  1. Een goede auteurswebsite
    Als je van plan bent om meer boeken te schrijven, kun je het beste een website onder je eigen naam maken. Voor ieder boek dat je schrijft, kun je voor de boektitel ook een url claimen. Stel je dat je een boek hebt geschreven dat heet ‘Schade en Schande in het buitenland’.  Dan reserveer je de url: www.schadeenschandeinhetbuitenland.nl. Als mensen dan googlen op de titel van je boek, komt deze url boven drijven in Google. Dan kun je het zo bij je webhost inrichten dat als mensen op deze link klikken, ze doorgestuurd worden naar de website met je auteursnaam. Mensen die geintresseerd zijn in een boek of in jou, onthouden vaak of je naam, of de titel van je boek, en vaak niet alletwee.
    Je website is niet alleen een verkoopkanaal voor je boek. Het is de plek waar je bezoekers de kans geeft om zich aan je te verbinden en waar mensen meer over jou en je boek te weten kunnen komen.
    Het goede nieuws is dat het tegenwoordig vrij gemakkelijk is om zelf een website te bouwen. En het hosten van een website kost gemiddeld zo’n 30 euro per jaar.

  2. Een nieuwsbriefsysteem en een weggever
    Een nieuwsbrief systeem heb je nodig om alle mensen die op je website komen, te kunnen ‘vangen’. De kunst is om je bezoekers zich in te laten schrijven op je nieuwsbrief . Dat doe je door iets aan hen weg te geven: een checklist die aansluit bij het thema van je boek, een hoofdstuk of een samenvatting. Daarmee maak je mensen nieuwsgierig en haken ze bij je aan.
    Dit is belangrijk omdat dit de enige manier is waarop je direct met je potentiele lezers kunt communiceren over je boek. Posts op social media worden maar door 2% van je volgers gelezen. Nieuwsbrieven zijn nog steeds de meest gelezen en daardoor de meest effectieve communicatiekanalen. Ook voor het verkopen van je boeken.

  3. De juiste pagina's in het menu op je website
    De homepagina is de plek om je boek te laten zien. Misschien twee zinnen over jezelf in de zijbalk, maar je boek moet de nadruk hebben wanneer mensen op je site komen. Bewaar het uitgebreide persoonlijke profiel voor een aparte pagina. Mensen zijn in de eerste instantie geïnteresseerd in je boek pas daarna in jou. Afbeeldingen zijn belangrijk: zorg ervoor dat de omslag goed zichtbaar op de homepagina staat. Zorg dat achter elk plaatje van je boek, een link zit naar de plek waar ze het boek kunnen kopen.

    Je persoonlijke profielpagina (meestal genaamd 'Over') is een geweldige kans om je publiek over jezelf te vertellen. Schrijf over jezelf in de eerste persoon enkelvoud. Dat geeft eerder het gevoel dat je een ‘normaal’ mens bent. Vertel je bezoekers bijvoorbeeld wanneer je je passie voor schrijven ontwikkelde en waarom je besloten hebt een boek te schrijven? Zorg ervoor dat je toon een zekere warmte heeft wanneer je je rechtstreeks tot je potentiele lezer richt. komt.

    Voeg een pagina ‘Boeken’ toe om aandacht te vragen voor de boeken die je hebt geschreven, compleet met linkjes naar de plekken waar  je boeken verkocht worden.

    Een blog is uiterst belangrijk in het moderne landschap. Zorg ervoor dat je de juiste onderwerpen voor je blog bedenkt: het is cruciaal dat je mensen laat zien dat je een autoriteit bent op jouw gekozen onderwerp). Als je bijvoorbeeld een kookboek hebt geschreven, blijf dan recepten op je blog toevoegen.

Denise Hulst