
Promotie: Gebruik van een boektrailer

Een boektrailer is promotie
Geen enkel boek kan zonder een goede promotiecampagne. De mogelijkheden die internet daarvoor biedt zijn eindeloos. Een goede website maakt natuurlijk onderdeel uit van jouw promotiecampagne, maar hoe krijg je daar zoveel mogelijk bezoekers?
Een opvallende en goed gemaakte boektrailer kan je daarbij helpen, want een aantrekkelijk filmpje circuleert al snel op bijv. Twitter, Facebook, YouTube en TikTok.
Commercial voor je boek
Een boektrailer is een kort promotiefilmpje dat als commercial voor een boek fungeert. Het bevat een aantal multimedia-elementen, waaronder muziek en/of gesproken tekst, ondertitels en foto's of videobeelden. Potentiƫle lezers krijgen zo een veel completer beeld van een boek, dan wanneer ze alleen de flaptekst of inhoudsopgave lezen. Bpvendien kun je met een filmpje de sfeer van je boek uitstekend weergeven.
Bedenk bovendien:
- mensen zijn visueel ingesteld en eerder geneigd snel een interessant filmpje te bekijken, dan snel een tekst te lezen.
- videolinks worden eerder gevolgd dan tekstlinks.
- Google is de meest populaire zoekmachine; YouTube volgt direct daarna.
- promotie door middel van een boektrailer sluit aan bij het gedrag van de multimediale maatschappij waarin we leven.
Meer boeken verkopen?
Verkoopt je boek beter als je een boektrailer hebt? Natuurlijk kunnen we je dat niet garanderen. Een ding is echter wel zeker: wie geen gebruik maakt van promotie, wordt ook niet gezien. Bijna iedereen kijkt naar online video's ... waarom niet naar die van jou?
Tien tips voor het maken van een boektrailer
- Een boektrailer moet een idee geven van de plot, wie de belangrijkste personages zijn, wat ze willen, en wat ze in de weg staat.
- Een boektrailer moet aansluiten bij de behoefte van het beoogde publiek. Een boektrailer voor een kinderboek vraagt een andere aanpak dan een boektrailer voor non-fictie.
- Een boektrailer moet duidelijk maken om welk genre het gaat.
- Een boektrailer moet appelleren aan de beoogde doelgroep. Mannen spreekt vaak het gebruik van bewegende beelden aan; vrouwen voelen zich vaker aangetrokken tot beelden waar ze iets bij voelen.
- Maak geen gebruik van een zachte, stotterende, vlakke of slecht verstaanbare stem voor je voiceover.
- Zelfs als het weinig heeft gekost moet een boektrailer er niet goedkoop uitzien (alsof het snel is gemaakt met PowerPoint).
- Laat tekst je video niet verstarren door te lang in beeld te blijven. Verplaats het in het ritme van de video.
- De juiste muziek kan je boektrailer maken of breken
- Maak een boektrailer niet veel langer dan een minuut, vooral als je een 'slide show' trailer maakt
- Een boektrailer informeert duidelijk over de titel, auteur, uitgever en waar het boek gekocht kan worden.
Boektrailers zijn gemakkelijk gepromoot via Facebook, YouTube,Twitter, en de vele andere sociale netwerken. Een boektrailer heeft de mogelijkheid om honderden (of zelfs duizenden) potentiƫle lezers te bereiken via het internet tegen zeer geringe kosten. Tientallen websites bestaan op het internet voor de distributie van video en de verspreiding van een boektrailer is hetzelfde. Er zijn enkele plaatsen die echt voor boektrailers specifiek zijn - maar waarom voor het smalle publiek gaan?
Raak de groten: YouTube, GoogleVideo, Vimeo, enz. Daarnaast is het gebruik van een boektrailer vrijwel onbeperkt. Je kunt een filmpje bijvoorbeeld standaard toevoegen aan je e-mail. De ontvanger kan deze dan direct bekijken en zal dat waarschijnlijk ook doen.
Een boektrailer is zelf te maken of je kunt er een laten maken. Maar dan moet je zorgen dat mensen je boektrailer en dus je boek te zien krijgen.