Skip to main content

Hoe win ik een schrijfwedstrijd?

schrijfwedstrijd

Veel deelnemers aan schrijfwedstrijden zullen zich deze vraag stellen, maar een antwoord hierop is moeilijk te geven. De winnaar wordt vaak bepaald door meerdere juryleden, met elk een eigen smaak, waardoor de uitkomst bij voorbaat ongewis is.

Wees origineel en let op de kwaliteit van je verhaal

Als jurylid bij de schrijfwedstrijd van Schrijverspunt kan ik wel enkele tips geven om meer kans te maken. Het is bijna een open deur, maar het is in elk geval belangrijk dat het verhaal goed geschreven is en het liefst geen taalfouten bevat. In een goed verhaal is een enkel foutje trouwens geen onoverkomelijk probleem, belangrijker is dat het leesbaar is. Lees je verhaal meerdere keren goed door, laat het een paar dagen liggen, vraag een proeflezer commentaar of lees je verhaal hardop voor.

Verder is het van belang te voldoen aan eventuele eisen: gebruik niet meer woorden dan toegestaan en schrijf een verhaal dat past binnen het thema.

Bij een kort verhaal is het zaak om de lezer direct te grijpen en niet in de valkuil te lopen te veel te willen vertellen. Herschrijven en schrappen zijn hier belangrijk.

Een goede opbouw en een verrassend, maar geen ongeloofwaardig, einde kan het verschil zijn tussen een goed en een perfect verhaal. Hoe langer het duurt voordat de lezer doorheeft wat de clou is, hoe beter het is. Het is vervelend als de lezer direct weet hoe een verhaal eindigt, maar misschien nog erger is een einde dat niet bij het verhaal past.

Het allerbelangrijkste is dat je verhaal opvalt: wees origineel. Dit betekent risico’s nemen, waarbij het ene jurylid het prachtig kan vinden en het andere jurylid wellicht afhaakt. Enkele imprints aan de laatste ronde van onze wedstrijd zullen dit trouwens terugzien in hun feedback.

Natuurlijk mag een vakantiethriller zich afspelen in een hotel, maar je kunt je voorstellen dat meer schrijvers hiervoor kiezen. Een verhaal moet dan wel heel goed zijn wil het opvallen.

tekstschrijven2Op Schrijverspunt is het meest complete overzicht van actuele schrijfwedstrijden en doorlopende schrijfwedstrijden in Belgie en Nederland te vinden. Vrijwel dagelijks actualiseren we het overzicht. Heb je ook een tip voor een schrijfwedstrijd? Laat het ons aub weten.

Meedoen aan schrijfwedstrijden is een mooie manier om je schrijfkwaliteiten te testen en zekere zo belangrijk je maakt schrijfuren. Vrijwel elke schrijfwedstrijd kent een kader of thema waarbinnen je moet werken. Dat scherpt je ervaring.

Door mee te doen aan een schrijfwedstrijd kun je je werk ook tonen aan derden.