Skip to main content

Promotie: Het verkopen van boeken via consignatie

Wellicht heb je de term consignatie al eens gehoord, maar weet je niet goed wat het betekent. Consignatie betekent dat artikelen, boeken in dit geval, worden verkocht voor risico van de leverancier en die leverancier ben jij.

Eigenlijk is het heel simpel. Iedere boekhandelaar van een fysieke winkel kan via CB boeken inkopen om in  de schappen te leggen en te verkopen. Het financieel risico ligt bij de boekwinkel want ingekochte boeken kunnen natuurlijk ook niet verkocht worden. Om die reden is een boekwinkel wat voorzichtig met de inkoop en hebben boeken met een min of meer vanzelfsprekende kans op verkoop de voorkeur.

We spreken van consignatie als jouw boek in de schappen van een boekwinkel te koop komt te liggen, zonder dat de boekhandel het zelf via CB hoeft in te kopen. Het financieel risico ligt dan bij jou. Je zorgt ervoor dat een boekwinkel voldoende boeken voor verkoop heeft, de boekhandel verkoopt je boek en jij ontvangt de verkoopprijs minus de boekhandelskorting die je met de boekhandelaar hebt afgesproken.

Voor jou als auteur/uitgever een mooie manier om je boek in de boekwinkel te hebben liggen n voor de boekhandelaar ook erg aantrekkelijk want hij/zij loopt geen enkel financieel risico. Daarom wil de boekwinkel vaak ook wel voor een lagere boekhandelskorting je boek verkopen en is hij sneller bereid om jouw boek, terwijl je waarschijnlijk nog niet zo bekend bent als auteur, in het assortiment op te nemen.

Wat moet ik doen?

Om te beginnen natuurlijk contact opnemen met een lokale of regionale boekwinkel. De meeste boekwinkels besteden graag aandacht aan lokale auteurs en de kans is groot dat ze je boek wel willen aanbieden. Een verkooppunt alleen is natuurlijk niet voldoende. Het zou mooi zijn als je boek in de media is geweest of gaat komen. Geef dat ook duidelijk aan bij de boekwinkel. De promotie voor jouw boek is ook promotie voor de boekwinkel…

Mocht de boekwinkel nog twijfelen maak dan vooral de voordelen duidelijk. Voor een boekwinkel is dat vooral het feit dat er geen financieel risico is (geen aankoop en recht van retour) en verder natuurlijk dat jij een lokale auteur bent. Wellicht is het mogelijk om samen met de boekwinkel een lezing of een workshop te organiseren. Daardoor maakt de boekwinkel reclame voor jou en je boek.

Als de boekwinkel je boek in consignatie wil verkopen is het belangrijk om de afspraken duidelijk te hebben en bij voorkeur in een overeenkomst vast te leggen. Leg in ieder geval het volgende vast:

  • de specificaties van je boek (titel, ISBN, etc.)
  • het aantal afgenomen exemplaren
  • de verkoopprijs
  • de afgesproken boekhandelskorting
  • de begin- en einddatum van de afgesproken consignatieperiode. Meestal is dat drie tot zes maanden
  • de betalingsvoorwaarden (bijvoorbeeld na verkoop van een exemplaar van je boek of na afloop van de consignatieperiode)

Zorg ervoor dat beide partijen een handtekening onder de overeenkomst zetten. Je kunt de overeenkomst thuis al, in tweevoud, voorbereiden zodat je de overeenkomst gelijk kunt vastleggen. Boekhandelskorting en aantal exemplaren kun je ter plekke invullen.

Als je het eens bent over de consignatie en de hoogte van de boekhandelskorting, zorg je ervoor dat de boekhandel het overeengekomen aantal exemplaren ontvangt. Ongeveer 5 exemplaren is vaak in eerste instantie voldoende. Neem halverwege de consignatieperiode even contact op met de boekwinkel om te informeren naar de stand van zaken.

Zorg, als je je boeken bij meerdere winkels in consignatie legt, voor een goede administratie voor jezelf!

Aan het eind van de consignatieperiode moet je de boeken die niet zijn verkocht ophalen bij de boekwinkel. Dat is ook vaak het moment om de verkochte boeken af te rekenen met de boekwinkel.