Het versturen van een persbericht is een manier om aandacht te vragen voor je boek. Je kunt zelf een persbericht schrijven (veel tips zijn hierover te vinden op het internet of een persbericht door een professional laten maken.
Een persbericht stuur je naar organisaties die een relatie hebben met het thema van je boek. Wees daar creatief in. Probeer in te schatten of de doelgroep van de betreffende organisatie wellicht belangstelling zou kunnen hebben voor jouw boek.
Verder kun je een persbericht sturen naar media van belang. Bij lokale of regionale media heb je vaak een streepje voor. Maak duidelijk waar je woonachtig bent of waar je verhaal zich afspeelt. Ook kun je een persbericht sturen naar media die gericht zijn op boeken.
Persberichten kun je ook naar anderen sturen. Naar websites over boeken en lezen, sociale media, vrienden etc. Het belangrijkste is: wees creatief!
Een goede medialijst is een belangrijk onderdeel van het persbeleid. Hoe plaats je een persbericht ? Veel media maken gebruik van persbureaus. Vaak kan dit zelfs gratis.
Databanken: gratis persbericht plaatsen
Databanken: betaald persbericht plaatsen
Redacties kranten en persbureaus
Redactie tijdschrijften, dagbladen en websites