Hoewel het promoten van boeken via internet steeds groter en belangijker wordt, zijn er nog steeds volop offline mogelijkheden. Het is daarom belangrijk om reclame-uitingen in print klaar te hebben. Het gaat dan om flyers en posters, visitekaartjes en bv een boekenlegger van je boek. Om de kosten hoef je het echt niet te laten. Tegenwoordig is drukwerk van dit soort zaken al met weinig middelen mogelijk.
Waar je ook bent, op bezoek bij kennissen, bij de sportvereniging, op straat, in de kroeg - als men in jouw verhaal is geïnteresseerd maak je een professionele indruk als je hem of haar iets mee kunt geven. Visitekaartjes en flyers zijn dé manier om iets tastbaars over je boek achter te laten, dus zorg ervoor dat je ze altijd bij je hebt! Zorg dat je poster te zien zijn op voor jou belangrijke punt als bv een bibliotheek.
Helaas gaan mensen niet op basis van één visitekaartje bestellen. Pak het daarom slim aan. Lok ze naar je website waar je bijvoorbeeld een deel van je boek al weggeeft in ruil voor hun e-mailadres. Gebruik dat e-mailadres om via een nieuwsbrief regelmatig updates te sturen
Wat moet er minimaal op een visitekaartje of flyer staan? In ieder geval een afbeelding van de omslag van je boek, de titel, ISBN en je auteursnaam. Heb je een eigen website, zet dan het webadres ook zeker op het visitekaartje. Belangstellenden kunnen dan nog meer informatie vinden over het boek of de boeken en bv over jezelf.
Op een flyer kun je ook nog een korte, prikkelende omschrijving van je boek geven.
Tip: Laat mensen je visitekaartje scannen met hun telefoon, dan sta je gelijk in hun contactgegevens.
Gebruik van E-mail
Per dag worden de nodige e-mails verstuurd. Een mooie en makkelijke manier om je boek onder de aandacht te brengen, want in vrijwel elk e-mail programma is het mogelijk om onderaan een standaard tekst toe te voegen. Een tekst als 'Op xxxxx is mijn boek verschenen. Nieuwsgierig? Klik hier voor meer informatie'. Bij Klik hier vul je dan een hyperlink naar je website in of de link naar de pagina van een online boekwinkel waar je boek te koop is.
Belangrijk: Wees creatief!