Social media als inzet verkoop boek
Tegenwoordig is een effectief gebruik van social media onmisbaar voor de promotie van je boek. Zorg ervoor dat jouw naam en de titel van jouw boek overal op internet te vinden zijn en liefst ook (veel) besproken worden.
De basis is het hebben van een eigen website met zinvolle en aantrekkelijke informatie over jezelf en je boek. Een weblog kan een alternatief vormen. Maar zorg dat je een thuisbasis op internet hebt die mensen kunnen bezoeken voor meer informatie.
Actief deelnemen:
Als eigenaar van een website begin je op een social media met het aanmaken van je profiel, dat je kunt beschouwen als het 'hoofdkwartier'. Van daaruit ga je de marketing van je boek(en) doen. Het allerbelangrijkste hierbij is: zorg dat mensen altijd de link leggen tussen je social media en je website. Elke deelname vormt de basis voor een kans op meer aandacht voor jou of je boek. Een goedgeplaatste oneliner, een deelname aan een discussie over een gerelateerd onderwerp aan de inhoud van je boek, het plaatsen van een boektrailer, korte flaptekst of cover, kan reden voor anderen zijn om geïnteresseerd te raken en mogelijk zelfs jouw bijdrage/informatie weer met anderen te delen. Niet meedoen is kansen missen. Zorg als auteur ervoor dat je zichtbaar bent op sites als Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter, TikTok en dergelijke.
Een netwerk opbouwen rondom je website klinkt misschien als een hele opgave, maar dat valt in praktijk mee. Begin niet lukraak met het zoeken naar vreemden, maar begin met je familie, vrienden en kennissen. Heb je al een persoonlijk profiel op social media, stel dan de mensen uit je eigen netwerk daarvan op de hoogte. Maak van goede vrienden ambassadeurs en vraag ze om het bericht te verspreiden binnen hun eigen social media. Zorg dat je iets interessants te melden hebt, dat je vrienden kunnen doorvertellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leuke prijs die mensen kunnen winnen.
Een netwerk is voor een website nooit groot genoeg. Blijf daarom actief zoeken naar uitbreiding. In het begin is het goed om dit dagelijks te doen, maar later kun je dit wekelijks of tweewekelijks doen. Blijf altijd werken aan het netwerk van je website!
De concrete activiteiten:
- Zorg dat mensen weten dat je bestaat en dat je de schrijver bent van een boek. Niet domweg met spamachtige berichten, maar haak in op bestaande discussies en maak gebruik van subtielere vormen van aandacht vragen.
- Zorg dat het aantal contacten dat je hebt toeneemt. Wees daarbij uitnodigend, maar kritisch; aan uitsluitend contacten heb je niet veel. Het gaat om contacten waar je een band, door interesse, belangen en dergelijke mee hebt of zou kunnen hebben. Contacten kunnen daarmee ook je toekomstige klanten zijn, de meedenkers als het om promotie en verkoop gaat, de ambassadeurs van je boek. Je kunt ze bijvoorbeeld uitnodigen om een beoordeling van je boek te schrijven en die op een goedbezochte plek te plaatsen.
- Zorg voor nieuws door geplande activiteiten en meegemaakte ervaringen te melden. Wederom de verwijzing naar je thuisbasis: je website! Organiseer ook nieuws door bijvoorbeeld een prijsvraag of een bijzondere foto.
- Zorg voor duidelijke verkoopprocedures van je boek. Als mensen uit je netwerk belangstelling tonen moeten ze op een simpele wijze je boek kunnen bestellen. Dus of een duidelijke bestelprocedure op je eigen site of duidelijke links naar sites waar ze je boek kunnen bestellen.
- Zorg dat je deelneemt aan social media waar je ook wat mee hebt. Als je SF schrijft, heeft het waarschijnlijk weinig zin om actief te zijn in netwerken die zich bezig houden met de teelt van aardappels.
De kern van het verhaal is; speel met de mogelijkheden van social media. Belangrijk ook; geniet ervan! Het is gewoon erg leuk om mensen te spreken die begrijpen waar jij het over hebt of wat jij als belangrijk ervaart.
Social media van Schrijverspunt: