Je boek is klaar. Het is bijna niet te omschrijven hoe het voelt: je eigencover, je eigen tekst, afgedrukt in veelvoud, klaar voor de verkoop. Enthousiast bazuin je rond in je netwerk dat jouw boek nu eindelijk te koop is. En elk verkocht exemplaar laat je enthousiasme nog meer toenemen: het gaat lekker met je boek.
Maar als na een tijdje alle vrienden en bekenden en ieder familielid jouw boek heeft gekocht, valt de verkoop stil. En dat is heel logisch, want je debuteert als schrijver en je hebt nog geen naamsbekendheid. Tijd om daar verandering in aan te brengen. De volgende tien tips kunnen je daar misschien bij helpen.
- Een brutaal mens
Misschien ben je niet gewend om de aandacht op jezelf te vestigen. Toch kun je, wil je jouw boek verkopen, om aandacht ervoor moeten vragen. Hoe moeten toekomstige lezers anders van het bestaan van jouw werk afweten? Men beweert dat een brutaal mens de halve wereld heeft. Wees dus brutaal - of op zijn minst een beetje.
- Website
Zorg voor een aantrekkelijke website voor je boek. Is er niemand die dat voor je kan doen en twijfel je, of je dit zelf kunt? Niet nodig! Schrijverspunt kan je daarbij helpen.
- Word sociaal
Twitter, Hyves, Facebook? Er zijn genoeg mensen die er verslaafd aan zijn en waarschijnlijk net zoveel die er een hekel aan hebben. Ik behoorde lang tot de laatste categorie. Tot ik ontdekte, wat de sociale media voor je naamsbekendheid kunnen doen.
- Een kaartje
Laat kaartjes drukken met een afbeelding van de cover van je boek. Natuurlijk vermeld je daarop ook, waar je boek te koop is. Hang kaartjes op bij lokale winkels en deel ze uit op feestjes.
- Naar de krant
Lokale kranten zijn verzot op persberichten. Stuur persberichten (met foto) naar verschillende redacties.
- Biblion
Stuur twee recensie-exemplaren van je boek naar NBD/Biblion. Met een beetje geluk is je boek niet alleen te koop, maar straks ook te leen.
- Tekenen maar
Vraag of je een stapeltje van jouw boeken bij de plaatselijke boekhandel in consignatie mag geven. Misschien kun je zelfs een signeersessie laten organiseren.
- Lees voor
Benader bibliotheken en boekhandels en bied aan een lezing over jouw boek te verzorgen.
- Filmpje
Laat een promotiefilmpje (een zogenaamde boektrailer) maken. Schrijverspunt heeft hiervoor een mooie aanbieding.
- E-book
Steeds meer mensen besluiten tot de aanschaf van een e-reader en lezen weinig tot geen papieren boeken meer. Heb je wel eens overwogen om een e-book te laten maken? Via onze Clusteruitgeverij kan dat tegen een heel redelijk tarief.
Al loopt je boek soms minder goed dan je zou willen, besef dat je eerst moet zaaien, voordat je kunt gaan oogsten. Blijf geloven in je boek, blijf het promoten en je zult verbaasd zijn over het sneeuwbaleffect dat na verloop van tijd zal optreden.
© Christien Romp