Skip to main content

Zelf je boek promoten

Zelf een boek promoten

Na het schrijven de promotie

Je boek is gedrukt. Je bent hartstikke tevreden en familie en vrienden vinden het allemaal even mooi. Maar dan? Hoe breng je je boek zo breed mogelijk onder de aandacht en hoe zorg je ervoor dat je boek wordt verkocht?

Hieronder een aantal praktische tips. Is Schrijverspunt de uitgever van je boek? Kijk op de auteurspagina naar de promotiepakketten die tegen een aantrekkelijke ledenprijs worden aangeboden!

Wat is de kwaliteit van het boek?

Tevreden klanten komen terug en vertellen het door aan anderen. Wees dus eerlijk en onderzoek of je boek voor een breed publiek geschikt is. Vraag mensen die kritisch zijn en leeservaring hebben om hun mening. Op internet kun je ook vragen of mensen feedback willen geven op je manuscript. Professioneel kun je je manuscript ter beoordeling voorleggen aan een tekstredacteur of manuscriptbegeleider. De kritiek en de tips die je krijgt kun je gebruiken om het boek te verbeteren. Het mooiste is natuurlijk als je echte recensies - en liefst positieve - ontvangt. Heb je de overtuiging dat het boek de moeite waard is, trek dan de nodige tijd uit voor promotie.

Mond-tot-mondreclame

De makkelijkste manier om je boek te verkopen is via familie, vrienden, collega’s en kennissen. Bekenden kopen je boek meestal wel, omdat ze het leuk vinden om iets van jou in de kast te hebben staan. Je hebt hiermee echter niet de garantie dat het boek ook gelezen wordt. Wel zit de kans erin dat er door middel van mond-tot-mondreclame wordt gemaakt. En dat is eigenlijk de kern van de zaak: zorg dat je opvalt, dat mensen je naam herkennen of de titel van je boek onthouden. Maakt eigenlijk niet uit hoe!

Persbericht

Schrijf een persbericht en stuur dit naar lokale kranten en tv-zenders. Vergeet ook de huis-aan- huisbladen niet! Met een beetje geluk willen ze het persbericht plaatsen. Ook bestaan er de nodige internetsites waar je gratis een persbericht kunt plaatsen. In een persbericht vertel je over jezelf, je boek en waar het boek te koop is (ook dit kun je gebruiken in je deal met een boekhandel). Verkoop jezelf op een degelijke manier en zorg ervoor dat de mensen nieuwsgierig worden. Zorg voor een boeiende samenvatting van je boek, één waarvan je zelf na het lezen ook zou zeggen: Hee, dat boek lijkt me wel wat. Sla niet door met reclametaal als schitterend, overweldigend, etc. Deze beschrijvingen zijn niet objectief en lezers prikken daar doorheen. 

Boekwinkels

Het is moeilijk om je boek in boekwinkels te krijgen. Boekwinkels hebben hun eigen inkoopkanaal en promotiewijze en de winkelruimte is beperkt, dus men is kritisch in wat er op de plank komt te liggen. Vaak kiest men voor zekerheid en gaan de populaire schrijvers voor. Van een onbekende schrijver weten ze niet of het boek kwaliteit heeft en of het verkoopbaar is. Waarom zouden ze er dan aan beginnen? Je moet je dus extra inspannen! Schrijf boekwinkels in de buurt aan en vertel daarin over jezelf en je boek. Of nog beter: bezoek de winkels. Vaak voelt men zich lokaal verbonden en dat geeft je weer een streepje voor op de anderen. Zorg ervoor dat je de promotieactiviteiten goed voor elkaar hebt: een stukje in de krant kan de lokale boekwinkel net overtuigen. Zeker zo belangrijk is te zorgen dat het voor de boekwinkel ook zakelijk de moeite waard is. Doe dus een mooi aanbod, bijv. jij zorgt voor een stapel boeken, de boekwinkel krijgt een mooie marge (boekhandelskorting) mee en hoeft pas na verkoop te betalen. Niet verkochte boeken neem je na een tijdje terug. Wees creatief en overtuigend.

Wil je je boek te koop aanbieden in meer dan 2500 boekwinkels? Dan moet je je aansluiten bij Centraal Boekhuis en dat is voor een zelf-uitgevende schrijver niet goedkoop. Door gebruik te maken van Schrijverspunt Clusteruitgeverij zijn de maandelijke kosten fors lager!

Social media

Als auteur kun je social media benutten als perfect marketinginstrument bij de verkoop van je boek. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent in de social media. Deelnemen aan Facebook, Twitter en LinkedIn vormt  de basis voor meer aandacht voor jou en je boek. Een goedgeplaatste oneliner, een deelname aan een discussie over een onderwerp gerelateerd aan de inhoud van je boek, het plaatsen van een boektrailer, korte flaptekst of cover - dit alles kan voor anderen een reden zijn om geïnteresseerd te raken en mogelijk zelfs jouw bijdrage/informatie met anderen te delen. Niet meedoen is een gemiste kans!

Online verkoop

Zorg dat je goed vindbaar bent op het internet. Een eigen website kost niet veel en is een mooi visitekaartje voor jezelf en je boek. Zorg ervoor dat op je site staat aangegeven hoe men een boek kan bestellen. En er zijn natuurlijk ook de nodige sites - laten we vooral Schrijverspunt niet vergeten! - waar je aandacht kunt vragen voor je boek. Sommige online boekhandels willen boeken van onbekende schrijvers in hun collectie opnemen. Daarnaast kun je je eigen boek natuurlijk ook te koop aanbieden op online marktplaatsen. Daar zijn er veel van en het is weer een manier om aandacht te krijgen en naamsbekendheid te vergroten.

Recensies en reviews

Recensies kunnen een perfecte manier zijn om reclame te maken voor je boek. Zoek daarom tijdschriften op die iets te maken hebben met het boek of schrijf kranten aan. Bezoek ook de verschillende webfora en andere literaire sites om te kijken of ze recensiemogelijkheden hebben. Op veel boekensites (bijv. Lezerspunt.nl ) bestaat de mogelijkheid om een review of boekbeoordeling toe te voegen. Wijs anderen op die mogelijkheid! Let er wel op dat je een recensie-exemplaar gratis dient toe te sturen.

Schrijfwedstrijden

Debuterende schrijvers zijn (nog) niet bekend. De bovengenoemde activiteiten zullen de bekendheid vergroten maar zijn niet genoeg. Het is de moeite waard om mee te doen aan schrijfwedstrijden - je bent tenslotte schrijver - en om artikelen te schrijven die mogelijk ergens geplaatst kunnen worden. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het vergroot je schrijfervaring en je naamsbekendheid en bij een volgend boek kan het meespelen om je manuscript gelezen te krijgen bij een uitgever.

Creativiteit en durf

Creativiteit en durf zijn eigenlijk de belangrijkste voorwaarden voor een goede promotie. Doe mee aan een literaire avond, ga op een boekenmarkt staan met je boeken, benader mensen die van invloed kunnen zijn op de verkoop of vraag de personeelsvereniging of ze het boek in het kerstpakket willen hebben. Er zo is er nog wel meer te bedenken!

Jouw aanvullingen en promotietips zijn altijd welkom. Stuur dus gerust een reactie naar ons!