Zorg ervoor dat jouw naam en de titel van jouw boek op internet te vinden zijn en liefst ook (veel) besproken worden.
Effectief gebruik van sociale netwerken helpen je om dat te bereiken. De basis voor een effectief gebruik is het hebben van een eigen website met zinvolle en aantrekkelijke informatie over jezelf en je boek. Een weblog kan een alternatief vormen. Maar zorg dat je een thuisbasis op internet hebt, waar anderen je kunnen bezoeken voor meer informatie.
Sociale netwerken maken het mogelijk om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke, leuke manier. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale netwerken.
Actief deelnemen aan Social Media:
Als eigenaar van een website begin je op een sociaal netwerk met het aanmaken van je profiel, dat je kunt beschouwen als het 'hoofdkwartier'. Van daaruit ga je de marketing van je boek(en) doen. Het allerbelangrijkste hierbij is: zorg dat mensen altijd de link leggen tussen je sociale netwerk en je website. Elke deelname vormt de basis voor een kans op meer aandacht voor jou of je boek. Een goedgeplaatste oneliner, een deelname aan een discussie over een gerelateerd onderwerp aan de inhoud van je boek, het plaatsen van een boektrailer, korte flaptekst of cover, kan reden voor anderen zijn om geïnteresseerd te raken en mogelijk zelfs jouw bijdrage/informatie weer met anderen te delen. Niet meedoen is kansen missen. Zorg als auteur ervoor dat je zichtbaar bent op sites als Facebook, LinkedIn, Hyves, Twitter en dergelijke.
Een sociaal netwerk opbouwen rondom je website klinkt misschien als een hele opgave, maar dat valt in praktijk mee. Begin niet lukraak met het zoeken naar vreemden, maar begin met je familie, vrienden en kennissen. Heb je al een persoonlijk profiel op een sociaal netwerk, stel dan de mensen uit je eigen sociale netwerk op de hoogte van je nieuwe profiel. Maak van goede vrienden ambassadeurs en vraag ze om het bericht te verspreiden binnen hun sociale netwerk. Zorg dat je iets interessants te melden hebt, dat je vrienden kunnen doorvertellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leuke prijs die mensen kunnen winnen.
Een sociaal netwerk is voor een website nooit groot genoeg. Blijf daarom actief zoeken naar nieuwe leden voor je sociale netwerk. In het begin is het goed om dit dagelijks te doen, maar later kun je dit wekelijks of tweewekelijks doen. Blijf altijd werken aan het sociale netwerk van je webwinkel!
De concrete activiteiten:
De kern van het verhaal is; speel met de mogelijkheden van de social media. Belangrijk ook; geniet ervan! Het kan gewoon erg leuk zijn om mensen te spreken die begrijpen waar jij het over hebt of wat jij als belangrijk ervaart.
Sociale netwerken van Schrijverspunt:
Linkpartner worden van Schrijverspunt