Skip to main content

Printing on Demand uitgeven

POD uitgeven

Wanneer je in eigen beheer een boek (of meerdere boeken) wilt uitgeven, kun je kiezen uit 3 mogelijkheden:Bij het in eigen beheer uitgeven van een boek (of meerdere boeken) heb je de keuze om je boek in een bepaalde oplage te laten drukken of het boek alleen te laten drukken als er behoefte is (Printing on Demand). In het eerste geval is het noodzakelijk een betrouwbare inschatting te maken van het juiste aantal boeken wat je nodig denkt te hebben, o.a. voor de verkoop. Een investering vooraf is noodzakelijk, maar de drukkosten per boek liggen lager dan bij POD, zodat het winstpercentage per verkocht boek hoger is. In het tweede geval hoef je niet te investeren, maar de kostprijs per boek ligt soms iets hoger.

Uitgeven van je boek zonder investering vooraf in drukkosten

Printing on Demand, vaak afgekort als POD, is een digitale druktechniek waarbij het boek pas wordt gedrukt zodra dat nodig is. Bijvoorbeeld wanneer het via de boekhandel besteld is of wanneer je zelf een aantal exemplaren wilt hebben. Met Printing on Demand is je boek altijd leverbaar.
Je kunt met POD er ook voor kiezen een beperkte voorraad aan te houden om zo op de drukkosten te besparen.

De voordelen van Printing on Demand

Bij POD hoef je niet vooraf te investeren in de drukkosten en er is geen kapitaal dat vastzit in voorraad.  Omdat er geen voorraad is, heb je ook geen opslagkosten en loop je niet het risico dat je met onverkochte voorraad blijft zitten. Daarom maken al veel uitgeverijen gebruik van Printing on Demand.
Over de kwaliteit hoef jij je geen zorgen te maken. Die doet tegenwoordig niet meer onder voor de kwaliteit van offset drukken.

Is het boek al te koop en ontdek je nog wat foutjes? Geen probleem! Met Printing on Demand is achteraf corrigeren altijd mogelijk.
Je hoeft ons enkel een nieuw drukbestand aan te leveren. De verwerking is gratis. Eventueel kan Schrijverspunt de bestanden tegen een lage vergoeding voor je aanpassen.

Automatische herbevoorrading
Schrijverspunt biedt de mogelijkheid om POD-titels automatisch te herbevoorraden. Omdat de boeken in een oplage worden gedrukt, krijg je korting op de POD-drukprijs. Je bepaalt zelf de hoogte van de oplage. Zodra de voorraad onder een door jou gekozen niveau komt, wordt de voorraad automatisch aangevuld.  Zo kan er nooit een tekort ontstaan.

Schrijverspunt is al jaren enthousiast over deze productiemethode en veel van de bij ons aangesloten auteurs en uitgevers maken er gebruik van. De POD-drukservice van CB levert goede kwaliteit tegen een laag tarief.

Ook goed om te weten: Schrijverspunt werkt bij voorkeur en bijna uitsluitend met leveranciers die werken met papiersoorten die worden geproduceerd van hout uit duurzaam beheerde bossen.

Hoe werkt POD in de praktijk?

  • Je dient zelf te zorgen voor de juiste bronbestanden: Een PDF van de binnenkant van je volledig opgemaakte boek en een PDF van de cover (voorkant, rug en achterkant, voorzien van barcode). Desgewenst kan Schrijverspunt Clusteruitgeverij je ondersteunen bij de productie van deze bronbestanden
  • Op basis van de POD-bronbestanden kunnen we je informeren over de drukprijs per exemplaar
  • Ga je met de drukprijs akkoord, dan kun je ervoor kiezen om tegen een kleine vergoeding een proefdruk te ontvangen om de kwaliteit van het boek te controleren
  • Ben je tevreden met het proefboek, dan wordt het boek bij CB voor verkoop vrijgegeven (eventueel op een door jou te bepalen datum) en kan de verkoop starten.

Wil je zelf exemplaren van het boek ontvangen voor eigen verspreiding dan is dat ook mogelijk. Je kunt het gewenste aantal bestellen tegen de drukprijs per exemplaar (+ verpakkings-, verzend- en uitslagkosten)

De kosten

Als imprint van Schrijverspunt Clusteruitgeverij betaal je een vast laag bedrag aan maandelijkse vergoeding (zie tarieven), de zogenaamde titelkosten.
Ben je uitgever en je geeft via onze clusteruitgeverij meer dan 4 boeken uit, dan betaal je vanaf de 5e titel een lager tarief.

Je ontvangt per verkocht boek de verkoopprijs (excl BTW) minus de vastgestelde boekhandelskorting en minus 15% verkoopgerelateerde kosten van het CB. Schrijverspunt Clusteruitgeverij werkt o.a. met O-boeken en dan is een boekhandelskorting van 31% mogelijk.

De voordelen
De voordelen

De voordelen als imprint van Schrijverspunt Clusteruitgeverij zijn legio. We benoemen de belangrijkste:

  • Wij zorgen dat je boek voor verkoop beschikbaar komt bij alle bij het CB aangesloten boekwinkels. Dat doen we snel en zorgvuldig. Daarbij is het mogelijk om zelf zorg te dragen voor de druk van een fysiek boek en/of gebruik te maken van onze Printing on Demand mogelijkheid. Ook automatische herbevoorrading is mogelijk zodat je zelf niet hoeft op te letten of er nog voorraad is.
  • Wij zorgen dat een e-book of luisterboek voor verkoop en/of verhuur beschikbaar is bij alle bij het CB aangesloten boekwinkels (o.a. Google Play, Itunes, Kobe, Managementboek, Amazon.com, Bibliotheek.nl, etc).
  • We beheren de ingewikkelde administratieve- en logistieke handelingen en kosten van het CB en derden. Als uitgever behoudt je zelf de uitgeef- en auteursrechten en bent volledig vrij in de keuze van o.a. verkoopprijs, druk, opmaak, promotie van het boek en vanzelfsprekend de te gebruiken uitgeversnaam.
  • Schrijverspunt Clusteruitgeverij werkt met O-boeken en dan is een boekhandelskorting van 31% mogelijk. Dat betekent een voordeel van 11% t.o.v. CB Compact waar je alleen met A-boeken en 42% boekhandelskorting kunt werken! Uitgifte als A-boek met 42% boekhandelskorting is vanzelfsprekend ook mogelijk.
  • Als deelnemende uitgever (imprint) ontvang je elk kwartaal een creditnota, uitgewerkt op titel, over de verkoopresultaten. Verkoop je meer dan 1.000 euro bruto per maand ontvang je de creditnota zelfs maandelijks.
  • Schrijverspunt Clusteruitgeverij zorgt voor controles op onregelmatigheden in de facturen van het CB, correcties worden vrijwel altijd  voor je geregeld.
  • Bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij kun je op onze website dagelijks de verkopen en voorraden volgen.
  • Bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij is inschrijving bij de Kamer van Koophandel niet noodzakelijk.
  • Imprints betalen per titel een vaste vergoeding per maand. Geen verrassingen. Als uitgever ontvang je per verkocht boek de verkoopprijs (excl BTW) minus boekhandelskorting en minus verkoopkosten van het CB (15%). Op een e-Boek is het  21% Btw tarief van toepassing. Verder heb je de e-bookhandelskorting, die afwijkend is per verkooppunt. Voor Bol.com geldt een marge van 42 procent. Voor Kobo 45 procent en de overige aanbieders van e-Boek, inclusief de Apple iBookstore geldt 30 procent.
  • Als imprint is het mogelijk, op onderdelen in het uitgeefproces, bij (tijdelijk) ontbreken van capaciteit en/of kennis ondersteuning te vragen en te krijgen van Schrijverspunt Clusteruitgeverij. We doelen dan op zaken als conversie naar e-pub, coverontwerp, opmaak binnenwerk, tekstredactie, aanvraag ISBN, etc. Dat maakt je als uitgever, zonder investering of risico, flexibeler.
  • 1 op 1 doorbelasting van de niet-verkoopgerelateerde kosten, o.a. inslagkosten +100 stuks, opslagkosten +30 stuks, voorraadverplaatsingen, specifieke opdrachten aangevraagd door imprint zoals mailings.
  • De titelkosten voor uitgevers worden vanaf de 5e titel goedkoper voor fysieke boeken.

Het team van Schrijverspunt staat je bij met raad en daad.

Ben je uitgever of selfpublisher en heb je belangstelling om gebruik te maken van deze mogelijkheid? Neem gerust contact met ons op voor verdere afstemming of voor het stellen van een vraag.

Tarieven Schrijverspunt Clusteruitgeverij
Als imprint bij Schrijverspunt Clusteruitgeverij betaal je per ISBN slechts de onderstaande vergoeding per maand. Verder zijn er geen vaste kosten!
 

Vaste kosten per maand:

€ 8,25
excl BTW p/m
Voor elke titel/ISBN voor fysieke boeken die je uitgeeft door tussenkomst van Schrijverspunt Clusteruitgeverij.*


Geef je meerdere titels uit?
Vanaf de 5e aangemelde titel/ISBN (fysieke boeken) betaal je slechts € 3,- per maand

€ 3,-
excl BTW p/m
Voor elke titel/ISBN voor e-books of luisterboeken die je uitgeeft door tussenkomst van Schrijverspunt Clusteruitgeverij.*
* Wij werken op basis van vooruitbetaling
 
Contractduur en Opzegtermijn:
  • Het contract wordt voor minimaal 1 jaar aangegaan per titel/ISBN (minimaal 6 maanden bij meer dan 4 titels) en is daarna maandelijks opzegbaar
  • Bij opzegging geldt een opzegtermijn van één maand
Variabele kosten en creditering voor rekening van Schrijverspunt Clusteruitgeverij:
  • De titelinformatiekosten; bestelmedia en verslaglegging (on)leverbare titels
  • De vaste kosten voor aansluiting van een uitgave (luisterboek, e-book of fysiek) bij CB
  • Inslagkosten t/m 100 exemplaren (alleen als je boeken op voorraad legt bij CB)
  • De maandelijkse opslagkosten t/m 30 exemplaren (alleen als je boeken op voorraad legt bij CB)
  • Iedere drie maanden ontvang je van ons een creditnota waarbij de verkopen van het afgelopen kwartaal met je verrekend worden
Variabele (optionele) kosten voor rekening van imprint:
  • De opslagkosten vanaf 31 exemplaren per titel per maand. Geldt dus alleen als je meer dan 30 exemplaren op voorraad legt bij CB
  • De uitslagkosten en transportkosten van voorraadverplaatsingen (exemplaren bestemd voor eigen verspreiding, etc)
  • De inslagkosten boven 100 exemplaren per titel
  • Alle, in opdracht van de uitgever, overeengekomen taken alsmede onvoorziene kosten (b.v. bij niet-leesbare barcode)
Kosten per verkocht exemplaar voor imprint:
  • Voor fysieke boeken:
    • De boekhandelskorting van 31% per verkocht exemplaar
    • Alleen bij Printing on Demand: de vooraf overeengekomen drukkosten per verkocht exemplaar
    • Over alle verkochte exemplaren 15% vergoeding voor verkoopgerelateerde kosten CB, berekend over boekprijs excl. BTW
  • Voor e-books en luisterboeken:
    • De korting aan de boekhandel en/of streamingsdiensten: Bol.com 42%, Kobo 45%, Apple iBookstore en de overige aanbieders in de BeNeLux 31%
    • 15% vergoeding voor verkoopgerelateerde kosten CB, berekend over totaal bruto omzet

Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW

Op al onze overeenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing.